Saturday 15 October 2011

Menjadi jutawan melalui penternakan burung walet

TAHUKAH anda dunia perladangan sarang burung adalah merupakan satu dunia perniagaan yang memberi pulangan yang cukup lumayan. Untuk menjadi seorang pengusaha burung Walet ianya tidaklah susah dan sukar sekiranya ianya dapat dijalankan dengan teratur dan baik. Tahukan anda bahawa kedai yang tidak diduduki ataupun sedang diduduki mempunyai potensi untuk mendapat lebih pulangan modal yakni dengan memberi ‘sewa’ kepada  penternak burung Walet.

Untuk memulakan perniagaan burung Walet ini, anda perlulah memahami ciri-
ciri burung Walet itu dengan lebih serius. Ciri-ciri penting itu adalah :-
  • Deskripsi-yakni segi fizikal burung Walet ianya mempunyai banyak persamaan dengan burung Layang-Layang (Hirundinidae), burung Pipit (Passeride) dan burung Walet Rumah (Apus Affinis)
  • Jarak geografi dan habitat
  • Diet- memakan serangga yang terbang seperti kumbang, nyamuk, semut, lebah, lalat dan lain-lain.
  • Status populasi burung Walet Gua- gugusan yang paling terbesar di Malaysia adalah di Gua Niah, Serawak
  • Perpindahan burung Walet dari gua ke rumah burung Walet
  • Kitaran hidup / Struktur sosial

Rumah Burung Walet

5 bahagian anda perlu tahu iaitu:-
  • Bahagian 1 – Burung Walet
  • Bahagian 2 – Sarang Burung Walet
  • Bahagian 3 – Ciri-Ciri Perniagaan
  • Bahagian 4 – Rumah Burung Walet
  • Bahagian 5 – Bagaimana Untuk Membina Sebuah Rumah Burung Walet Yang Berjaya
Burung Walet adalah sejenis burung yang mempunyai pelbagai karenah.
Antara keunikan burung ini adalah ianya mampu terbang sejauh 50 kilometer
di dalam masa sehari, mempunyai daya ingatan yang kuat terutama untuk
kembali ke tempat tinggal, bertelur tiga kali dalam setahun, menghasilkan dua
biji telur pada setiap sesi bertelur, burung jantan dan betina akan membantu
di dalam proses pembinaan sarang yang mana lazimnya akan dibuat pada
waktu malam, dan kedua-dua juga mengambil giliran untuk mengeram telur.

Burung Walet sedang membuat sarang

Sarang Burung Walet yang telah dicuci

Bagi memulakan proses pembinaan rumah burung Walet antara perkara yang
perlu diambil kira adalah pastikan kawasan yang dipilih adalah bebas daripada
pencemaran udara, pemangsa semula jadi, mempunyai bekalan makanan
yang tinggi dan tidak akan kehabisan, terletak di kawasan pantai di mana
suhu purata tidak berubah dengan mendadak yakni antara 28 – 30 darjah
Celsius, kelembapan di antara 75 – 85 peratus, kekuatan cahaya di antara 2 –
3 lux dan ketinggian tanah tidak lebih daripada 2,800 meter.

Terdapat juga perbezaan dan persamaan bagi sarang rumah dan sarang gua.
Bagi sarang rumah dan gua ianya mempunyai persamaan di mana terdapat
Karbohidrat, Glycoprotein dan asid Amino. Burung  sarang rumah mudah
dihadam manakala bagi di gua ianya adalah sebaliknya. Sarang di rumah lebih
segar berbanding di gua ianya berlaku pengoksidaan dan kehilangan nutrient.
Untuk di rumah pula ianya adalah lebih bersih dan kurang dicemari manakala
di gua ianya lebih kotor. Harga sarang burung yang dihasilkan dari sarang
rumah adalah lebih murah sedikit berbanding di gua kerana kos risiko
keselamatan semasa pengambilan dibuat. Sarang burung di rumah juga
kurang kandungan sodium dan tidak mengandungi kandungan mineral. Untuk
sarang burung rumah penyediaan  perebusan cara cina mengambil masa
selama 30 minit manakala yang diperolehi daripada gua adalah selama 3 jam.

Penternakan burung Walet ini hendaklah dibuat dengan :-
  • Memohon lesen daripada pihak berkuasa tempatan, di mana perlu.
  • Sebarang perubahan yang dibuat pada bangunan yang hendak dijadikan sarang hendaklan mendapat kelulusan daripada pihak berkuasa.
  • Pembersihan tahi burung pada lantai premis hendaklah dipatuhi dengan mengikut jadual untuk mengelak wujudnya parasit.
  • Pastikan polusi bunyi-audio kicauan burung hanya boleh dimainkan di antara 7 pagi hingga 7 petang dan  pembesar suara harus diarahkan pada sudut 60 darjah ke arah langit.
  • Kekuatan pembesar suara tidak boleh melebihi 40 desibel.
  • Faktor kebersihan amat penting.
  • Rumah burung Walet hanya boleh dibina pada tanah pertanian, kawasan perkilangan ringan dan bukan kawasan perumahan.
  • Paras rupa bangunan tidak ditukar sepenuhnya untuk mengelak perubahan imej kota dan sebagainya.

Antara kompenan-kompenan penting yang perlu adalah pada rumah burung
Walet adalah mesti ada lubang masuk, kawasan penerbangan dan kawasan
pembinaan sarang. Terdapat 2 jenis lubang masuk iaitu reka bentuk kandang
anjing / menara ataupun reka bentuk bumbung terbuka. Bagi faktor kawasan
penerbangan ianya hendaklah memberi ruang kepada burung Walet bermain.

JK: Saya ada rakan yang buat bisnes ni, so jika ada sesiapa yang berminat boleh maklum pada saya.

24 comments:

  1. salam...
    saya ady dan saya berminat dgn bisz. sarang burung walid boleh kenalkan saya dengan kawan tuan....sila hubungi saya atau tuan boleh bg no tuan...
    0123724585
    wslm...

    ReplyDelete
  2. salam...
    saya mirul dan saya berminat dgn bisz. sarang burung walid....sila hubungi saya atau tuan boleh bg no tuan...
    0197750910
    wslm...

    ReplyDelete
  3. Asa syarikat pinjaman pinjaman bersedia untuk meminjamkan mana-mana jumlah yang anda perlukan untuk memulakan perniagaan peribadi anda. kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%, juga jika anda ingin membeli rumah di atas ansuran bulanan kita juga boleh menjual rumah untuk anda. supaya Sila memohon pinjaman pertanian pertanian. jika anda memerlukan hubungan pinjaman e-mel kami: asaloantransfer@gmail.com, anda juga boleh menghubungi e-mel ini: finance_institute2015@outlook.com, Mungkin ada banyak sebab mengapa anda perlu akses kepada beberapa wang tunai tambahan - daripada yang tidak dijangka pembaikan kereta atau rumah untuk membayar perkahwinan anda atau cuti khas. Tetapi apa sahaja yang anda memerlukannya, apabila anda meminjam antara $ 5,000 USD untuk 100,000 USD di atas.

    pengkhususan Syarikat.
    1) Kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%.
    2) Kami juga boleh membeli sebuah rumah pilihan anda dalam mana-mana lokasi pilihan anda.

    ReplyDelete
  4. Salam..
    Saya baru terbuka minda untuk memulakan perniagaan rumah sarang burung walit.
    Mohon hubungi saya melalui no 0138997775..
    Saya memerlukan panduan dan kertas kerja cadangan lengkap berkaitan dengan perniagaan ini, bagi area sabah.
    Sekian dan terima kasih..

    ReplyDelete
  5. Assalammualaikum sy rai drpd sabah mohon hubungi sy untuk tunjuk ajar bagaimana nk memulakan bis burung walit ni... modal dah ada dlm tngn

    ReplyDelete
  6. Assalammualaikum saya dari sandakan sabah ingin memulakan bis burung walit saya berharap encik dapat membantu saya dngan berkongsi ilmu encik dlm bis ini sila hubungi no wassap saya 0143821106

    ReplyDelete
  7. As salam saya Amir dari Johor Bahru, Ingin memulakan bisnes sarang burung walet. Saya berharap encik dpt berkongsi ilmu dgn sy. Wassap saya di no 0176293084

    ReplyDelete
  8. Assalm..sy pn Nor,berminat utk mmbuka biz brung walit ni..sy berhrap agar tuan sudi berkongsi ilmu ini..tq

    ReplyDelete
  9. Ini no tel sy.pn Nor 0193389507

    ReplyDelete
  10. Hai, saya berminat utk berjinak dlm dunia perusahaan ini, tetapi tidak tahu apa2 cara utk memulakannya, mohon utk tunjuk ajar, ini no. Saya 01110090147, terima kasih atas tunjuk ajar

    ReplyDelete
  11. Salam.. Saya rin, berminat nak buat bisnes srg burung walit nie.. Mohon tunjuk ajar, ni no sy..0107602954, terima kasih tuan..

    ReplyDelete
  12. Macam mana nak order buku ni?

    ReplyDelete
  13. Assalamualaikum .. saya fareez saya berminat untuk belajar dan berminat untuk buat sarang burung walit .. saya mohon beri tunjuk ajar pada saya .. nombor whatapps saya 0135292373

    ReplyDelete
  14. sy berminat dn berharap pihak ada pihak sudi berkongsi ilmu..0135445693..

    ReplyDelete
  15. Pendudukan: Harta Tanah / perhotelan
    kedudukan: Pengarah Urusan
    Nama: Najwa Mohammed
    Bandar: Miri
    Pinjaman saya mendapat: Rm 1.5 juta
    kadar faedah: 1%
    E-mel saya: najwamohammed369@gmail.com

    Halo, saya mengucapkan terima kasih kepada allah almight untuk kebaikan dan keberkasaan yang saya dapatkan dari AASIMAHA ADILA LOAN FIRM tahun ini 2020, saya ingin kita medium ini membiarkan muslim saya di malaysia, Tahun lepas saya telah memohon pinjaman banyak kali dan saya bodoh , Tahun ini ketika saya sedang menonton berita perniagaan saya di Aljazeera, saya melihat nama AASIMAHA ADILA AHMED LOAN FIRM pada wawancara menerangkan pakej mereka dan bagaimana mereka memberi pinjaman dan dana amal kepada mereka yang ingin memulakan perniagaan tahun ini. Oleh itu, saya mendengar dan menghubungi mereka dengan kenalan mereka di televisyen, saya memohon Rm 1.5 juta, pada kadar 1% dan pinjaman saya telah diluluskan dan saya mendapat pinjaman saya semudah mungkin. Saya mendapat pinjaman saya dan melabur lebih jauh ke hartanah suami saya. suami saya dari indonesia, banjir yang terjejas rumah keluarga kami di jakarta, sejak kami mendapat pinjaman, kami telah memperbaiki banyak hal dan membayar hutang bank juga.Jika anda ingin perusahaan pinjaman yang nyata dan sah, anda bebas memohon sekarang dan dapatkan pinjaman anda .Mengingatkan diri anda untuk menjadi kuat dan tidak pernah berputus asa. Semakin banyak anda jatuh, semakin kuat anda menjadi bangun. Jangan pernah menyerah tidak kira apa. Buat janji kepada impian anda seolah-olah anda berjanji kepada anak anda. Saya berharap anda lebih besar tahun. Mungkin allah memberkati mereka allah

    MOHON SEKARANG
    E-mail****aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com
    Whatsapp **** + 447723553516

    ReplyDelete
  16. Saya pun berminat..harap sudi kongsi ilmu dgan saya

    ReplyDelete
  17. Salam..Nama saya Rashid. Saya berminat biz burung waled ini. Tlg hubungi saya 0193621103. Terina kasih

    ReplyDelete
  18. Sy berminat pm nombor sy terima kasih bnyk2...0148668063..

    ReplyDelete
  19. Saya berminat dengan perusahaan burung waled. Dimana dan bagaimana saya boleh mengikuti kursus perusahaan ini? Terima kasih.
    Nombor phone saya : 01123183117

    ReplyDelete